X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Mens en gezondheid" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Het kwaad Fructose

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+9
  Goed artikel ( +12 )
  Slecht artikel ( -3 )
RSS van Patrick Patrick Auteur op infoyo sinds
11 Augustus 2008


Bekijk het profiel van Patrick
Datum: 21-08-2008
Auteur: Patrick
Ben je op zoek naar het uiterste van een goed dieŽt om een maximale fysiek te krijgen? Eet je je schijf van vijf trouw elke dag, maar blijft er toch nog dat kleine beetje vet op je buik zitten? Let dan nu goed op: als je de fructose in je dieŽt verlaagt, verdwijnt dat beetje vet als sneeuw voor de zon.

Fructose metabolisme uitgelegd

Fructose is een simpele suiker (een koolhydraat in z' n zuiverste vorm). Het is heel anders dan z' n broertje, glucose. Wanneer je fructose eet, wordt het veel langzamer opgenomen in je lichaam. De opname is ook licht gelimiteerd.

Sommige mensen, zoals diabetespatiŽnten, zien fructose als een betere suiker, omdat het niet zo snel of efficiŽnt verbruikt wordt. Wat ze niet realizeren, is dat fructose tegelijk wordt gegeten met glucose, wat het opnameproces versnelt.

Eenmaal door het spijsverteringssysteem, komt fructose bij de lever. Hier heeft het twee mogelijkheden:
  • het wordt omgezet in glucose en opgeslagen als leverglycogeen, of
  • het wordt verbruikt voor energie voor de lever.

In tegenstelling tot glucose, kan fructose alleen door de lever als energiebron worden gebruikt. Glucose kan omgezet worden door vrijwel elk deel van het lichaam, zoals de spieren.

Waarom is fructose een probleem bij dieŽten?

Als je veel fructose in je dieŽt hebt, kan het maar naar een plaats: de lever.
Als de glycogeenlevels van je lever vol zijn, wat het eigenlijk heel de dag is, behalve voor je ontbijt, kan het maar een kant op: omgezet worden in vet.

Omdat de lever dit nieuwe vet niet wil, word het getransporteerd naar andere delen van het lichaam. Plaatsen waar wij het niet willen, zoals de buik of de onderrug.


Hoe vermijd je fructose?

Wanneer mensen het woord fructose horen, denken ze direct aan fruit. Klaar voor een grote verrassing?
Fruit is niet de belangrijkste bron van fructose in je dieŽt!

Ja, er zit fructose in fruit, maar niet alle fruit is hoog geconcentreerd in fructose. Niet alle fruit is slecht voor het ideale figuur; met groente is het precies zo.

De grootste bronnen van fructose zijn, in afnemende volgorde:
  • glucose-fructose stroop
  • tafelsuiker, wat een combinatie is van 50% fructose en 50% glucose
  • bruine suiker
  • esdoornsuiker
  • rietsuiker
  • keukenstroop
  • honing
  • geconcentreerd vruchtensap
  • fruit
  • groente
Vermijd de eerste acht!

Lees de ingrediŽnten van de producten die je koopt. Glucose-fructose stroop zit in bijna alles. En omdat honing natuurlijk is, betekent niet dat je het in overvloed kan gebruiken.


Hoe weten we dat fructose je echt dik maakt?

Je moet wel onder een steen geleefd hebben als het niet bekend is dat glucose-fructose stroop de veroorzaker is van veel moderne ziektes, zoals diabetes, hart- en vaataandoeningen, obesitas en kanker.

Deze relatie was voor het eerst ontdekt bij een laboratorium experiment met knaagdieren. Wanneer een hoog fructose dieŽt (50-60% van de totale energieinname) werd gegeven aan ratten, ontwikkelden deze het Metabolic Syndrome, de voorloper van diabetes en hart- en vaataandoeningen.

Deze dieren kregen een verhoogde bloeddruk, gewichtstoename, toename van het buikvet en resistentie voor koolhydraten.
De gewichtstoename en toename van vet werd geweten aan een leptine resistentie. Bij ratten die een hoog fructose dieŽt hadden, was het leptinegehalte hoger dan bij ratten die minder simpele suikers kregen toegedient.

Onderzoekers concludeerden later dat de fructose en niet de glucose de oorzaak is van Metabolic Syndrome. Dit lijkt te worden veroorzaakt door insuline resistentie. Mannen die experimenteel een hoog fructose dieŽt volgden, waren na een week resistent voor insuline. Dit in tegenstelling tot mannen die een hoog zetmeel dieŽt volgden, waarbij geen enkel verschil werd waargenomen in de gevoeligheid voor insuline.

Sucrose, of tafelsuiker, is nog erger. Mensen die een 28% sucrose dieŽt volgden voor 10 weken werden niet alleen resistent voor insuline, maar namen ook in gewicht toe en kregen een hogere bloeddruk.

In een ander onderzoek, waar vrouwen met overgewicht in een ďgeen restricties dieŽtĒ van sucrose, vet of zetmeel volgden, vielen alleen de vrouwen die het zetmeeldieŽt volgden af.

Vandaag de dag eten we ongeveer 70 Ė 100 gram fructose per dag, en we worden elke minuut dikker. In tegenstelling tot tegenwoordig aten we in de negentiende eeuw slechts 15 Ė 40 gram fructose per dag. En toen waren we lang zo dik niet als nu.

Waarom worden we dik van fructose?

Fructose zorgt er vaak voor dat de maaltijd beter smaakt, waardoor je er meer van eet dan eigenlijk nodig is. Het komt ook doordat het niet het verzadigheidsgevoel veroorzaakt door een slechte stimulatie van leptine en ghreline, twee hormonen die aangeven wanneer je genoeg gegeten hebt.

Er is ook bewijs dat fructose het metabolisme vertraagt. Kinderen die veel frisdranken en vruchtensappen (beide hoog in fructose en glucose-fructose stroop) drinken zijn dikker dan kinderen die dat niet drinken, maar wel dezelfde hoeveelheid caloriŽn binnen krijgen.


Wat kan ik wel, en wat kan ik niet eten?

Alhoewel fruit fructose bevat, is het wel een belangrijk voedingsmiddel. Het bevat ook antioxidanten, wat je helpt vrije radicalen te bestrijden, die het ouderdomsproces versnellen en spierbeschadiging veroorzaken. Ook is fruit en groente rijk aan vezels.

Het beste kan je fruit kiezen dat laag in fructose is, en de fruit met een hoger fructose alleen bij het ontbijt nemen, wanneer je lever er gebruik van kan maken.

De volgende vruchten zijn hoog in fructose. Ze bevatten meer dan 4 gram per portie.
  • appel
  • banaan
  • kersen
  • druiven
  • mango
  • meloen
  • sinaasappel
  • peer
  • ananas
  • watermeloen
Neem deze vruchten alleen bij het ontbijt.

De volgende vruchten zijn lager in fructose. Ze bevatten minder dan 4 gram per portie.
  • abrikoos
  • avocado
  • zwarte bessen
  • vijgen
  • grapefruit
  • papaya
  • perzik
  • pruim
  • aardbeien
  • tomaat

Groente is veel lager in fructose dan fruit. De groente met de meeste fructose zijn maÔs en zoete aardappels. Deze bevatten ongeveer 1,2 gram fructose per portie. Wil je echt fructose weren, vermijd dan ook gewone aardappels en erwten.

Conclusie

Fructose kan de reden zijn waarom je niet die laatse lastige paar kilo's kwijtraakt, waar je al weken of zelfs maanden voor aan het vechten bent.
Let goed op de ingrediŽnten van de producten die je eet.

Zit er veel glucose-fructose stroop door de sladressing? Of in de ketchup wat je op je ei doet? Of eet je volledig natuurlijke producten, vol met honing?

Als je eenmaal de grootste bronnen van fructose uit je dieŽt geweerd hebt, kan je gaan kijken naar je fruitinname.

Schrap fruit niet volledig van je dieŽt. Het bevat veel vitamines en anti-oxidanten. EssentieŽl voor een gezond lichaam. Vermijd alleen die vruchten met een hoog fructose gehalte.




Reacties op dit artikel
Martine van den veegaete, 2009-02-22
( +1 )

Richard van loenen, 2009-04-08
( +11 )

Interessant artikel. Sinds kort heb ik ontdekt dat ik naast lactose ook niet tegen fructose kan. Dat verklaart waarschijnlijk waarom ik altijd met tegenzin fruit at en zo slecht tegen snoepgoed kon.

2 ons groente en 2 stuks fruit, melk is goed voor elk? Niet voor iedereen blijkbaar.

Tegenwoordig weet ik dat veel wat ik als kind niet lustte m'n lichaam gewoon niet verdragen kan.
Jos hollands, 2009-05-24
( +14 )

Hoe zit het nou met sporters welke geen overgewicht hebben maar die in een maraton een 4 a 5000 kilo kal. gebruiken. Waarmee kunnen zij op de gezondste manier de energie weer mee aanvullen?
Patrick, 2009-05-25
( +8 )

Duursporters verbruiken enorm veel energie. Deze dient natuurlijk aangevuld te worden. Dit kan door snelle suikers en koolhydraten. Door de aard van hun sport hoeven deze personen zich geen zorgen te maken dat de koolhydraten zich omzetten tot vet, hiervoor krijgen ze gewoon geen kans.
Wel is het belangrijk om ook de proteinen bij te vullen. Dit helpt bij spierbeschadiging.
Esther, 2009-11-21
( -6 )

Zever, gezever
Rox, 2010-04-20
( +11 )

Ik neem altijd diksap siroop dat is is 50% fructose sacharose (25% en glucose (25%) kan het dan kwaad je neemt er wel weinnig van om het siroop is de rest doe je met water
Cobie, 2010-07-27
( -4 )

Richard vanloenen heb de zelfde simtonen als ik
Dick, 2011-02-08
( +2 )

Heb onlangs paar websites gevonden en veel geleerd over voeding,wist al best wel veel dacht ik maar schrok toch van het fructose/glucosesiroop verhaal.
Vermijd nu (bijna)alle kant en klaar producten die dit bevatte.
Eet meer fruit en begin s''morgens met 2 bananen en 1 gele kiwi.
Bevalt me prima.
Sebastiaan, 2011-02-14
( +4 )

Je vergeet een andere belangrijke bron van fructose, namelijk gedroogd fruit. Zoals bijvoorbeeld rozijnen.
Roel, 2011-06-15
( 0 )

Petra, 2011-08-08
( +7 )

Hoe zit het dan bij mensen die helemaal geen suiker,glucose/fructose combinatie in hun voeding hebben? Juist omdat dat in de voeding helemaal ontbreekt wil ik jam maken op basis van fructose geleisuiker, omdat jam van uitsluitend vruchten toch wel zuur is. Richt dat dan ook zoveel schade aan?
Alexander, 2012-01-08
( +2 )

Je wordt niet dik per se dik van een bepaald voedingsmiddel zoals fructose, wie heeft dat bedacht? Het is en blijft een kwestie van kcal inname en verbruik. Nu wil ik fructose niet goed praten, maar dik word je er niet van als je inname en verbruik op balans is. Uit eigen ervaring merk ik wel dat als ik fructose of welke andere vorm van simpele of complexe koolhydraten ook eet, ik niet verzadigd geraak. Dat is waar vetten te pas komen, nu mijn eetpatroon voor 50 procent uit de veel omstreden verzadigde vetten bestaat eet ik nimmer te veel. Ik sport overigens wel vier keer in de week anderhalf uur zeer intensief. Zowel krachtsport als zeer intensieve cardio, dat zal wellicht verklaren dat mijn ldl-cholesterol ver onder het gemiddelde zit. (Dokter schrok zich dood toen ik vertelde dat ik 15 eieren op een dag eet. )
Patrick, 2012-01-09
( -2 )

3000 kcal aan eiwitten of 3000 kcal aan koolhydraten. Dit lijkt hetzelfde, maar van de koolhydraten wordt meer omgezet in vet dan van de eiwitten. (er is namelijk meer energie nodig om eiwitten om te zetten in triglycerides)
Koolhydraten heb je in essentie niet nodig, er bestaan immers ook geen essentiele koolhydraten, zoals er wel essentiele vetten of eiwitten bestaan.
Joel, 2012-06-29
( -2 )

Nee ik vind eigenlijk dat je er aan de eene kant dik van wordt en aan de andere kant weer niet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Arjen, 2013-03-07
( +7 )

Dit artikel is compleet suggestief geschreven. Het heeft onderdelen van de theorie genomen en door elkaar gemixt. Fructose is welliswaar gif, maar niet voor de redenen die hier genoemd worden.

Er is GEEN verschil in tafelsuiker (of andere suikers zoals rietsuiker) en High Fructose Corncyrup. Het is 50% fructose en 50% glucose.

Fructose wordt door je lever "verteerd" en niet in andere cellen in je lichaam. In tegenstelling tot glucose wat door je hele lichaam wordt verwerkt. Verteren is NIET "energie" leveren. In tegendeel.

1 calorie is NIET gelijk aan 1 calorie. Het gaat om wat je lichaam ermee doet. Lang verhaal kort....check de bron : http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=dBnniua6-oM
Pluuu, 2013-03-31
( +1 )

Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl