X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Mens en gezondheid" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Extra vitaminen voor vijftigplussers:noodzaak of overbodig

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
0
  Goed artikel ( 0 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van Francois580 Francois580 Auteur op infoyo sinds
09 December 2010


Bekijk het profiel van Francois580
Datum: 02-08-2010
Auteur: Francois580
 In onze westerse samenleving krijgen we gelukkig maar weinig met belangrijke vitaminen en/of mineralentekorten af te rekenen. Toch blijkt, uit de resultaten van een recent onderzoek, dat vijftigplussers wel degelijk nood hebben aan een extra vitamine-boost van sommige, zeker voor hen, belangrijke vitamines. dat is onder meer het geval voor wat vitamine d en b12 betreft.

Depressies en verminderde spierkracht

bij deze twee belangrijke vitaminen, ligt de dagelijkse hoeveelheid die door specialisten terzake wordt aanbevolen, opmerkelijk hoger dan wat we via onze dagelijkse voeding kunnen opnemen.
zo is vitamne d erg belangrijk voor de opname van calcium,  broodnodig voor het behoud van een gezond beendergestel.
een té laag vitamine d-gehalte zou, in sommige gevallen, zelfs aanleiding kunnen geven tot verschillende vormen van depressie's en een verminderde spierkracht.
de noodzakelijke, dagelijkse hoeveelheid vitamine d die ons lichaam nodig heeft om maximaal te functioneren, ligt op 10 microgram. voor mensen van boven de zeventig loopt dit cijfer zelfs op tot 15 microgram.
vitamine d wordt door ons lichaam aangemaakt onder invloed van de zon en is ook  beperkt terug te vinden in vette vissoorten als paling en zalm en in zuivelproducten met eieren en boter op kop.
vooral senioren die in rusthuizen verblijven, lieten tijdens recent onderzoek een ernstig tekort aan vitamine d noteren. logisch, als men weet dat, om onze dagelijkse hoeveelheid vitamine d van minimum 10 microgram op te nemen, men maar liefst één kilogram boter zou naar binnen moeten werken.

Bloedarmoede en geheugenverlies

een volwassene heeft dagelijks ook minimum 1,5 microgram vitamine b-12 nodig. omdat ons verouderend lichaam deze hoeveelheid onmogelijk zélf kan opnemen, kampen heelwat vijftigplussers, en vooral oudere senioren, met een belangrijk tekort aan deze vitamine. zo'n ernstig tekort  is in vele gevallen oorzaak van bloedarmoede en geheugenverlies, twee ziektes die in deze leeftijdscategorie zo dikwijls voorkomen.
preventief 2 microgram vitamine b-12 innemen per dag is voor senioren dan ook aan te raden.
met het ouder worden, neemt ons lichaam niet alleen minder vitamine d en b-12, maar ook minder calcium op. zuivelproducten, en dan in  hoofdzaak melk, bevatten véél calcium. voor onze dagelijkse hoeveelheid calcium van minimum één gram, zou men echter één liter melk per dag moeten drinken.
voor vijftigplussers is het dan ook beslist géén overbodige luxe om dagelijks één gram calcium in te nemen. een tekort aan deze vitamine is immers oorzaak van botontkalking, hetgeen bij bejaarden zo veelvuldig voorkomt.


Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2018 - Infoyo.nl