X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Mens en gezondheid" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Omega-3: stress verminderen en je geheugen verbeteren

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+3
  Goed artikel ( +3 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van rafaella rafaella Auteur op infoyo sinds
28 Juli 2010


Bekijk het profiel van rafaella
Datum: 11-08-2010
Auteur: Rafaella
Als het gaat om denkkracht op de lange termijn lijkt omega-3 een positief effect te hebben, en het eten van vette vis is een van de beste manieren om daar aan te komen. Niet alleen gaan je intelectuele prestaties vooruit, ook lijkt het er op dat je door omega-3 beter met stress kunt omgaan.

In Nederland blijft de visconsumptie ver onder de aanbevolen twee porties per week steken.
De cellen van vissen zitten vol olie en die olie bevat omega-3-vetzuren. Vetzuren zijn een belangrijk bestanddeel van celmembranen. De membraan van een cel houdt alles bij elkaar, net als het uitgerekte rubberen vlies van een met water gevulde  ballon.  En vooral voor de hersencellen is het belangrijk dat deze over de juiste vetzuren in de celmembraan beschikken.
Omega-3 is een meervoudig onverzadigde vetzuur. Er zit nog een type meervoudig onverzadigde vetzuur in ons voedsel en in je lichaam: 0mega-6. Dit vetzuur is overvloedig aanwezig in veel van wat we eten, zoals tarwe, plantaardige olie, eieren, gevogelte en vlees van dieren die met granen zijn gevoed.
Het is aangetoond dat de verstootde verhouding tussen omega-6 en omega-3 voor een deel verantwoordelijk is voor de duidelijke stijging in hersengerelateerde problemen, zoals agressie, depressie en zelfs autisme en de ziekte van Alzheimer. In veel onderzoeken hebben mensen die aan dergelijke ziekten leden baat gehad bij eenverhoogde inname van omega-3. En een groot aantal onderzoeken wijzen erop dat omega-3 het geheugen en concentratievermogen van kinderen,kan verbeteren, al in enkele weken. Voor volwassenen is het aan te raden dagelijks 0,45 g, of iets meer dan 3 g per week, omega-3 binnen te krijgen. De aanbevolen hoeveelheid kan worden bereikt door simpelweg elke week vette vis te eten.
Vette vis: zalm, sardines, makreel, forel, haring, tonijn. Als basis aanbeveling geldt dat je wekelijks minstens 280 g, oftewel twee porties vis zou moeten eten, waarvan één portie vette vis.
Andere bronnen van omega-3 zijn walnoten, sojabonen, lijnzaad en donkergroene groente. Dit zijn stuk voor stuk voedingsmiddelen die niet geregeld of in voldoende hoeveelheden worden gegeten om aan de omega-3 behoefte te voldoen.
Je kunt koolzaad-, soja- of walnootolie gebruiken om te koken of in saladedressings te verwerken.
Lamsvlees, wild en donker kipvlees (dat wil zeggen niet de borst) bevatten ook kleine hoeveelheden omega-3.
Eieren gelegd door kippen die voer krijgen dat rijk is aan omega-3 (zoals het Columbus ei) en met omega-3 verrijkt brood (dat dagelijks kan worden gegeten) kunnen er zeker toe bijdragen dat je meer omega-3 binnenkrijgt. 

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2018 - Infoyo.nl