X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Mens en gezondheid" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Hoe ga ik om met emoties? (RET Therapie)

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+5
  Goed artikel ( +11 )
  Slecht artikel ( -6 )
RSS van Natascha Natascha Auteur op infoyo sinds
26 September 2008


Bekijk het profiel van Natascha
Datum: 06-10-2008
Auteur: Natascha
Veel mensen vinden het moeilijk om te gaan met hun emoties. Deze emoties kunnen heel zwaar zijn en het is dan lastig om er een goede weg in te vinden. In dit artikel geef ik wat meer informatie over emoties en hoe deze in de hand gehouden kunnen worden. Het gaat hier vooral om een vorm van Cognitieve Therapie, RET Therapie (Rationeel Emotieve Therapie).In een volgend artikel zal ik een vragenlijst plaatsen die je kunt gebruiken om meer controle te krijgen over je emoties.

Hierin zal ik kort beschrijven hoe de RET-therapie in elkaar zit

Zij werken met het ABC-model. De A staat voor activating event, het is de gebeurtenis die de aanleiding is voor een emotionele reactie. De B staat voor belief, of wel het idee of de gedachten over de gebeurtenissen A. En C staat voor de consequenses, de gevolgen. Hier zal ik een klein voorbeeld van geven:
A - Gebeurtenis – Tentamen niet gehaald
B - Ideeen en gedachten – ‘Nu ben ik een mislukkeling, ik kan helemaal niks’
C - Gevoelens en gedrag - Boos, verdrietig, bang om het niet te halen
Mensen denken vaak dat de gebeurtenis de emotie veroorzaakt. In het ABC-model: de A veroorzaakt de C. Volgens de RET-theorie wordt de emotionele reactie en ook het gedrag dat daarmee samenhangt voornamelijk veroorzaakt door de ideeen, de manier van denken over de gebeurtenis, de B. Ook wel: vooral de B veroorzaakt de C.
Het zijn dus niet de gebeurtenissen zelf die de emoties veroorzaken maar vooral de manier waarop we denken over die gebeurtenissen.
Aan de hand van een speciale vragenlijst, is het de oefening om cognities uit te dagen. Door je denkpatroon te veranderen, verander je tegelijkertijd ook je gevoelens.

Filosoferen over emoties
Wat iemand denkt kan door verschillende oorzaken komen: fysieke, psychische of sociale. Maar als er denken is, heeft dat een bepaald effect op het gemoed. Het is ook niet te ontkennen dat mensen van gedachten veranderen en zich dan anders kunnen voelen. Juist als lichaam en geest één zijn, is er óók een manier om anders te gaan voelen via praten, lezen en denken. Dat betekent niet dat deze verandering vrij gekozen kan worden.’
De eerste zinnen zijn voor mij vrij logisch. Iemand kan door verschillende oorzaken beďnvloedt worden in zijn of haar denken.

‘Voor de emotie schuldgevoel is echter nog een derde gedachte nodig: Ik had iets (anders) moeten doen of dit niet mogen doen. Waarom is deze gedachte altijd onwaar? Omdat de gedachte dat je anders had kunnen doen, dan je gedaan hebt in die concrete situatie en als de mens die jij bent, een illusie is. Vraag maar aan jezelf of aan de ander die zegt ‘ik had iets anders moeten doen’:
1. Kon je dat (anders) doen of laten?
Zegt iemand nu nee, dan houdt het op, en blijkt schuldgevoel onzin. Het was overmacht.
Zegt iemand ja dan ga je door naar de volgende ronde.
2. Als je dat kon, waarom heb je het niet gedaan?
Als je echt geen antwoorden meer weet dan kan hier uit voort komen, dat je een ander mens had moeten zijn. Dit is behoorlijk ver gezocht. Dit spelletje kan ergens wel waarheid zijn, maar het hoeft niet altijd een illusie te zijn. Soms kan je gewoon niet anders. En dan heb je wel een schuldgevoel, maar als het vanuit een ander komt, dan is het geen illusie voor jou. Als jij per se een tentamen moet halen en daarom niet met iemand uit eten kan vind ik niet dat dit spelletje geld.

Hoe doe je dit dan?

Er gebeurt iets. Dit kan een vervelende gebeurtenis zijn waar je je erg rottig over voelt. Deze ga je dan beschrijven (A). Vervolgens ga je opschrijven wat jouw gedachten zijn (B). Hierna bekijk je (C) wat je hier bij voelt en hoe je je gedraagt. Dit doe je aan de hand van de 4 B’s (Boos, blij, bedroefd, bang). Dan ga je (E) kijken hoe je je zou willen voelen in percentage en dan ga je het uitdagen (D).

Hieronder is aan de hand van een voorbeeld beschreven hoe je dit aanpakt:

A – ‘Mijn beste vriendin zit niet lekker in haar vel en ziet het niet meer zitten, ik voel me hier erg ongemakkelijk bij.’
B - ‘Ik kan haar niet helpen’. ‘Ik vind het moeilijk om er voor haar te zijn.’ ‘Ik vind het stom dat ze zo over dingen denkt.’
C - Boos / 70% Ik ben boos omdat ik het stom vind van haar dat ze zich zo voelt. Mijn verdriet wordt omgezet in boosheid.
Blij / 30% Ik ben helemaal niet blij met de situatie. Ik zou liever willen dat ze lekker in haar vel zat en we weer leuke dingen konden gaan doen samen.
Bang / 80% Ik ben bang dat ze zich wat aan doet, omdat ze daar ove nadenkt en ze zich echt heel rot voelt en denkt dat ze
niemand heeft.
Bedroefd / 70% Ik word verdrietig van het idee dat ze alleen op haar kamer
zit en denkt dat ze niemand heeft die van haar houdt.
D – Boos / 40% Ik wil minder boos zijn, omdat ik haar dan beter kan helpen
Blij / 30% Blij kan ik met de situatie natuurlijk niet zijn.
Bang / 40% Bang blijf je natuurlijk altijd wel, maar ik wil het wel minder zijn zodat ik er voor haar kan zijn.
Bedroefd / 20% Het is al zielig genoeg voor haar dat ze zich zo rot voelt, dan heeft het weinig zin als ik ook nog eens zielig ga zitten doen.
E – De uitdaging die je gaat ondernemen is als volgt:
‘Ik ga de percentages om laag zien te krijgen, door ook met andere vriendinnen van haar te praten. Zo kan ik kijken hoe anderen er mee omgaan.’

Ook ga je je cognitie aan de hand van een vragenlijst uitdagen.
- Je hebt een bepaalde (automatische) gedachte in je hoofd, namelijk…
1. Wat is het bewijs dat deze gedachte klopt?
2. Wat is het bewijs dat deze gedachte niet klopt?
3. Zou je er ook anders tegenaan kunnen kijken?
4. Wat is het ergste dat er zou kunnen gebeuren?
5. Wat is het beste dat er zou kunnen gebeuren?
6. Wat is het meest realistische dat er zou kunnen gebeuren?
7. Wat is het effect van mijn manier van denken?
8. Wat zou een andere denkwijze me opleveren?
9. Wat zou ik er zelf aan kunnen doen om het probleem op te lossen?
10. Wat zou ik tegen mijn beste vriend/vriendin zeggen als hij of zij in deze situatie verkeerde?
Beschrijf nu op basis van de bovenstaande antwoorden een nieuwe, maar rationele gedachte…

Reacties op dit artikel
Wim, 2010-01-07
( +22 )

Mooi geschreven maar lost mijn probleem niet op omdat ik mijn tweekinderen niet meer ziet en praten niet lukt dit na +20jaar is het alleen maar erger geworden ,
omdat mijn ex vrouw is overleden en zij mij de schuld daar van geven ze zeggen het niet zo maa de haat naar mij toe is zo groot.vrgroet wim .
Mickey, 2010-07-19
( 0 )

Confronteer hen met de vraag waarom ze jou de schuld geven van iets waaraan je zelf niet schuldig aan bent? Hun woede moet worden omgezet in liefde. Schrijf een brief dat je van ze houdt en dat je contact met ze wilt, gezien je nog de enige ouder over bent.
Zoals het nu is veranderd er niets vanzelf aan de situatie. Dus ga over in blijvende actie
dat is het enige wat je kan doen aan de wederzijdse pijnlijke situatie. De overledene zou ook jullie het liefst verenigd zien. Vraag om hulp van boven uit! Blijf volhouden!
Bull, 2011-10-27
( -2 )

Bullshit deze onzin
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl