X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Mens en gezondheid" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Consuminderen, hoe doe je dat?

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+1
  Goed artikel ( +1 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van famke famke Auteur op infoyo sinds
16 Augustus 2008


Bekijk het profiel van famke
Datum: 17-11-2008
Auteur: Famke
Iedereen heeft wel iets wat hij of zij wil afleren of wil verminderen. Een gewoonte af- of aanleren is z ontzettend moeilijk! Het hangt van veel factoren af, de belangrijkste is de motivatie. Maar zelfs met veel motivatie kan het soms een bijna onmogelijke opgave lijken. Toch is er een vrij eenvoudige methode met groot effect.

Nieuwe gewoonte

En ding moet ik er wl bij zeggen: In feite is dit k een nieuwe gewoonte die je jezelf aan moet wennen. Zoals voor alle nieuwe gewoontes geldt: Hou het zes weken vol en de kans is groot dat de gewoonte zal blijven bestaan. Die tijdspanne is nog wel te overzien.

Bij alle gewoontes waar je niet blij mee bent is het belangrijk dat je je bewust wordt waar, wanneer en hoe vaak je doet wat je doet. Vaak wt je wel dat je iets doet, teveel eten bijvoorbeeld, maar kun je jezelf nog redelijk goed voor de gek houden met hoe erg het gesteld is. Dan vraag je jezelf af waarom je geen grammetje afvalt of zelfs zwaarder wordt terwijl je toch echt niet zoveel eet of snoept.
De sleutel ligt hem in bewustwording. En dat is gemakkelijker dan je denkt. Het enige wat je ervoor nodig hebt is een pen en een vel papier.

Confrontatie

Laten we het houden bij het voorbeeld van gewichtsbeheersing.
Elke keer als je iets eet of drinkt: Schrijf het op. Echt elke keer. Bij voorkeur meteen erna of nog beter: op het moment dat je op het punt staat het te gaan doen.
Dit opschrijven confronteert je dusdanig met je gedrag, dat het eerst lijkt alsof het veel erger is dan vr je het opschrijft. Dat is niet zo. Het enige wat veranderd is, is dat je je bewust wordt van je gedrag. Deze confrontatie is vaak vervelender dan het ontzeggen van dat koekje dat je in je mond wil stoppen, vooral als je er meer keren op een dag mee geconfronteerd wordt. Is het niet dt koekje dat je daardoor laat staan, dan is het wel het volgende.

Direct effect

Behalve de confrontatie met je gedrag, wat je als vervelend ervaart, heeft het ook nog een direct effect: In plaats van naast de koektrommel te blijven staan en daardoor het volgende koekje ook maar even gedachteloos in je mond te stoppen, word je onderbroken door de handeling van het opschrijven. Hierdoor ben je weg bij de koektrommel en dus weg van het gevaar van zomaar ng een koekje pakken.

Toepasbaar op vrijwel elk gebied

Ditzelfde werkt net zo goed bij energieverbruik, autorijden, roken of opvoeding etc.

Mensen die wekelijks hun meterstanden bijhouden verbruiken significant minder energie dan mensen die dit niet doen. Hier heeft opschrijven ook een belonende werking; als je deze week minder energie verbruikt, omdat je er goed op hebt gelet, dan vorige week, maakt dat je trots.

Als je elk autoritje opschrijft denk je wel tien keer na voordat je voor een pak melk in een winkel 500 meter verderop de auto pakt.

Als je tegen je kinderen schreeuwt of je vertoont ander ongewenst gedrag in de opvoeding en je schrijft dit op, dan heeft dit als vanzelf een remmende werking. Je stelt als het ware je impulsbeheersing op scherp.

Dus wil je een bepaalde verandering doorvoeren in je leven, pak dan pen en papier en documenteer je gedrag! Je zult zien dat het helpt!

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2018 - Infoyo.nl