X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Mens en gezondheid" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Mediteren is een kunst

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
0
  Goed artikel ( 0 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van Kanjer Kanjer Auteur op infoyo sinds
22 December 2008


Bekijk het profiel van Kanjer
Datum: 28-01-2009
Auteur: Kanjer
Mediteren is de kunst van mentale kracht en zelfbeheersing.Tegenwoordig is het zelfs hip om te mediteren. Waarom? Omdat wij mensen in het huidige dagelijkse leven steeds meer GELEEFD worden in plaats van dat we zelf†leven. Door gebruik te maken van meditatie worden we relaxter en bewuster en kunnen we daardoor meer genieten en stilstaan bij het leven.

Wat is mediteren?

Wat is mediteren?

Mediteren is de kunst van de mentale kracht en zelfbeheersing.

Er zijn drie basis principes:

1. je focust op een woord een ding of een zin.

2. bij afdwaling ga je terug naar de basis, het opnieuw concentereren op dat ding, woord of zin.

3. afleidingen van buitenaf zullen ons niet langer storen. Je accepteert het moment zoals dat er op dat moment is.

Tijdens de meditatie zijn we ontspannen maar ook alert.  Doordat we relaxed en ontspannen zijn worden we bewuster in ons doen en laten. We bereiken ons doel door te ZIJN en niet door iets te doen. Dat is de kern van mediteren. 

De Meditatie Houding

We onderscheiden:

De Kleermakerszit
De Birmaanse Houding
De Lotus Houding


De Kleermakerszit:


Deze houding is zeer geschikt om te mediteren. Wel moeten je heupen, benen en enkels enige flexibiliteit hebben. Bij klachten of pijn in rug of gewrichten, ben je altijd vrij om op een stoel of een stevig meditatiekussen (ook wel zafu genaamd) in een andere houding te gaan zitten.


De Birmaanse Houding:


Deze houding is een goed alternatief voor de kleermakerszit. Hierbij leg je de ene hiel dicht tegen je lichaam aan en je andere been ervoor. Als je het goed doet raken beide knieŽn hierbij de grond. Maar nogmaals, forceer het niet! Je bent ook vrij om de beide benen evt. van positie te wisselen bij eventuele klachten.


De Lotus Houding:

Hiervan wordt gezegd dat deze het meest geschikt is voor meditatie. Spiritueel gezien staat deze houding voor de verbinding tussen hemel en aarde.

In de volledige lotushouding rusten beide voeten boven op de beide bovenbenen in een gekruiste positie.
Bij de halve lotushouding ligt een voet kruislings op het andere bovenbeen en de andere op de grond.

Meditatie Technieken

Ademhalen Tellen Meditatie

Deze vorm van meditatie kun je altijd en overal toepassen.

Hierbij focus je op je ademhaling en het ritme daarvan. Om ons beter te kunnen concentreren op die ademhaling, tellen we iedere in en uitademing. Zodra je merkt dat je afdwaalt naar andere gedachten, ga je terug naar de basis en begin je opnieuw met het tellen van de in en uitademing. Deze concentratie kun je nog extra kracht bij zetten door in gedachten langere uithalen bij het tellen te maken. Zoals bijv. eeeeeeeeeeeeeeen, bij inademing en tweeeeeeeeeeeeeee, bij uitademing etc.

Mantra Meditatie

Hierbij concentreer je je op een geluid, woord of zin.

Voorbeelden van geluiden zijn: OM, AH, AUM, HUM.
Voorbeelden van woorden zijn: liefde, geluk, gezond, vrede
voorbeelden van zinnen zijn: ik ben gezond, ik accepteer mezelf, ik leef in vrede, alles is goed

Op het moment dat je je Mantra hebt gekozen, ga je verder hetzelfde te werk als hierboven omschreven bij de Ademhalen Tellen Meditatie, alleen concentreer je je nu bij in en uitademing op je gekozen Mantra.

Vlam-meditatie

Voor mensen die visueel ingesteld zijn, is dit de ideale meditatie.
Hierbij concentreer je je op een brandende kaarsvlam in een donkere omgeving,die zich op twintig tot dertig cm afstand van je bevindt. Je staart en focust op de kaarsvlam.

Aan het eind van de meditatie kun je ervoor kiezen om de kaarsvlam uit te blazen.

Bodyscan Meditatie

Een geweldige ontspanningsoefening die je in liggende positie kunt uitvoeren.

Bij deze vorm van meditatie maken we een reis door ons lichaam waarbij we ons op ieder gebied apart focussen. Steeds wanneer je afdwaalt keer je terug naar het gebied waar je gebleven was. Op deze manier wordt je je steeds bewuster van de plekken in je lichaam die minder ontspannen zijn en kunt ze door je positief op die plekken te concentreren ook beter ontspannen.

Doelgerichte Meditatie

Doelgerichte Meditatie Mediteren met een doel wil zeggen, dat men zich specifiek kan richten en concentreren op bepaalde zaken.

Een aantal voorbeelden:

- Genezing of prestaties stimuleren
- Vergeving of medeleven
- je intuÔtie raadplegen bij dilemma's of moeilijke beslissingen
- je eigenwaarde vergroten etc.

Met doelgericht mediteren kun je bepaalde processen in je leven bespoedigen, ondersteunen of tot een groter inzicht komen voor jezelf.

Zo heb je bijv. de 'Vergevingsmeditatie'

Vaak is het moeilijk om je vijanden of mensen die je gekwetst hebben, te vergeven. In sommige gevallen lijkt het zelfs ondenkbaar. Vervelende gevoelens of boosheid hebben vaak te maken met het niet accepteren van een situatie of werkelijkheid. Het 'niet accepteren', blokkeert energie. Het loslaten van woede, frustraties en haat zul je gaan ervaren als een ware bevrijding.

Met deze meditatie ga je aan de slag om de persoon in kwestie te vergeven. Je keurt zijn gedrag niet goed maar je vergeeft de persoon. Je wenst de persoon in kwestie alle goeds, steun, geluk en liefde toe.

Je zult verbaast staan over het gevoel wat dit teweeg brengt. Namelijk het geeft een gevoel van kracht, vriendelijkheid en vrijheid. Je zult er ook steeds mentaal sterker door worden.

Maar zo kun je ook denken aan 'prestatiegerichte Meditatie'
Hierbij visualiseer je het behalen van een topprestatie, of het doen van een optreden, of het woord nemen in een vergadering, of het winnen van een loterij.

Je kan daarbij gebruik maken van positieve stellingen als: alles wat ik aanraak is succes of ik ben succes!
Probeer je ook de omgeving te visualiseren, de zaal, de bomen, het strand, het publiek, de reacties van collega's etc.

Mochten er twijfels opduiken in je gedachten, verzet je er dan niet tegen maar laat het over je heen komen en probeer je rustig weer opnieuw op het behalen van je prestatie te concentreren.

Welke voordelen heeft meditatie?

Door middel van meditatie kun je verschillende voordelen behalen op vele diverse gebieden.
Met een beetje training en oefening kun je je bloeddruk verlagen, je nachtrust verbeteren, je angsten verminderen, je zelfvertrouwen vergroten en uitgroeien tot een creatiever en vrolijker mens.

In dit artikel behandelen we natuurlijk maar een paar van de mogelijkheden die er zijn waarop je meditatie kan toepassen. Maar er zijn er nog zoveel meer. En naarmate je vordert in het mediteren kun je ook je eigen meditatie-programma gaan samenstellen en daarmee aan de slag gaan.

Geef meditatie een kans en probeer het eens!



Bron: ABC van Meditatie

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl